מחקר חדש: חשיפה לסביבה ירוקה מפחיתה את הסיכוי לחלות בסרטן

בריאות ומזון | חי וצומח |
מחקרים הראו כבר מזמן שלטבע יתרונות רבים המשפיעים על בריאותינו הפיזית והמנטלית. כעת מחקר ישראלי חדש מצא שחשיפה גבוהה לסביבה ירוקה עשויה להפחית את הסיכוי לתחלואה בסוגי סרטן שונים

אנשים שהיו בחשיפה גבוהה יותר לסביבת מגורים ירוקה, היו בסיכון של 12% פחות לחלות בכלל סוגי הסרטן שנבדקו, צילום: Nick Linnen, Unsplash

בארבעה בפברואר צוין יום הסרטן הבינלאומי, ויממה אחריו ארמון בקינגהם הוציא הודעה רשמית לפיה המלך צ'ארלס אובחן כחולה בסרטן. האבחנה ותזמון פרסומה העלו לכותרות את המחלה שגובה את חייהם של רבים בעולם המערבי ומעסיקה רבות חוקרים וחוקרות ברחבי הגלובוס. מחקר ישראלי חדש בדק כיצד סביבה ירוקה משפיעה על תחלואה בסוגי סרטן שונים – ביניהם סרטן הערמונית ששכיח אצל גברים בגיל מבוגר וסרטן השד שנפוץ אצל נשים – ומהממצאים עולה שחשיפה לסביבה ירוקה באזור מגורינו מפחיתה את הסיכוי לחלות בהם ובסוגי סרטן אחרים. 

מחלת הסרטן היא הגורם המרכזי לתמותה בישראל, כשסרטן השד אצל נשים וסרטן הערמונית אצל גברים הם בין השכיחים ביותר. מלבד סיבות כמו גיל, גנטיקה, עישון ותזונה לקויה, גם גורמים סביבתיים יכולים להשפיע על הופעת המחלה, וכפי שעולה במחקר החדש – על הפחתת הסיכוי לחלות בה. "יש מעט מחקרים שבודקים את הקשר בין מגורים בסביבה ירוקה לסרטן", אומרת ד"ר אינאס כיאל-טרביה, אחת מכותבי המחקר וחוקרת באגודת הגליל – האגודה הערבית הארצית למחקר ושירותי בריאות. "מצאנו שאלו שהיו בחשיפה גבוהה יותר לסביבת מגורים ירוקה, היו בסיכון של 12% פחות לחלות בכלל סוגי הסרטן שבדקנו – סרטן השד, ערמונית, שלפוחית השתן, עור (מלנומה) וסרטן ריאות".  

יותר ירוק, פחות חולה

המחקר – שנעשה במסגרת הדוקטורט של כיאל-טרביה, בהנחיית ד"ר קרן אגאי-שי מהפקולטה לרפואה בצפת באוניברסיטת בר אילן – התבסס על נתוני מפקד האוכלוסין של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) בשנת 1995 ונתוני מרשם הסרטן של משרד הבריאות על מקרים חדשים של סרטן בין השנים 2015-1998. "בדקנו את הקשר בין חשיפה לסביבה ירוקה לבין הסיכון לחלות בסרטן בקרב 977,644 ישראלים מכל רחבי הארץ לאורך שני עשורים", מסבירה כיאל-טרביה.  

כדי לבדוק כיצד החשיפה לסביבה ירוקה משפיעה על התחלואה, החל משנת 1995 החוקרים בדקו בכל שנת מחקר את ממוצע החשיפה לצמחייה סביב מגוריהם של המשתתפים באמצעות תמונות לווין, והחל משנת 1998 בדקו מי מהם אובחן כחולה במחלת הסרטן. המעקב אחר כל משתתף ואזור מגוריו נמשך עד האבחנה של המחלה, התמותה, או סיום תקופת המעקב בשנת 2015 כשהוא בריא. "ראינו שבקרב משתתפים שלהם הייתה החשיפה הגבוהה ביותר לסביבה ירוקה, הייתה ירידה של 12% בסיכון לחלות בכלל סוגי הסרטן ביחס לקבוצה ברמת החשיפה הנמוכה. נוסף על כך, ראינו ירידה של 15% בסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים, ובסרטן הערמונית בקרב גברים״, היא אומרת. 

טבע מרפא

מחקרים רבים כבר בדקו את השפעתה החיובית של סביבה ירוקה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו; הם מצאו, למשל, שנשים שנחשפו לאזורים ירוקים בתקופת ההיריון שלהן ילדו תינוקות במשקל גבוה יותר, מבוגרים שחיים ליד סביבות ירוקות נמצאו כפגיעים פחות לדמנציה והידרדרות קוגניטיבית, וחשיפה לטבע אף הוכיחה את עצמה כיעילה בהפחתת מחלות נשימה ולב, וכגורם חיובי לעלייה ברווחה הנפשית. נוסף על כך, לסביבה הטבעית ישנה השפעה חיובית על החוסן הנפשי בתקופות משבר כמו מלחמה, שכן היא תורמת להאטת הדופק, הפחתת סטרס כתוצאה מירידת רמת הורמון הקורטיזול והעלאת רמת המוליך העצבי דופמין שאחראי על תחושות כמו מוטיבציה ועונג.  

 "ישנן מספר השערות לגבי המנגנון שבאמצעותו סביבה ירוקה מורידה את הסיכון לתחלואה בסרטן", אומרת כיאל-טרביה. "סביבה טבעית מפחיתה זיהום אוויר, מורידה את רמות הלחץ והסטרס ומעודדת פעילות גופנית וקשרים חברתיים. כל אלו נמצאו קשורים להגנה בפני תחלואה בסרטן, לכן אנחנו משערים שאלו המנגנונים המובילים לתחלואה נמוכה יותר".  

המחקר הנוכחי של כיאל-טרביה ממשיך את מחקרה הקודם באותו הנושא, שהתמקד בחשיפה לסביבה ירוקה ותחלואה בסרטן באזור תל-אביב. "נוסף על סרטן השד והערמונית, מצאנו קשרים חזקים בין סביבה ירוקה לתחלואה פחותה גם בסרטן הריאות, סרטן העור וסרטן שלפוחית השתן", היא אומרת. "ייתכן שהשוני בממצאים בין שני המחקרים תלוי בסוג הצמחייה או הפיזור המרחבי המשתנה באזורים גיאוגרפיים שונים של ישראל, לכן יש מקום למחקר המשך שיבדוק את ההשפעה של סוגי השטחים הירוקים המגוונים כמו פארקים, שדות חקלאיים וסביבה טבעית וכן הבנה של סוגי הצמחייה המועילים ביותר". 

צילום יעל צור

"נוסף על סרטן השד והערמונית, מצאנו קשרים חזקים בין סביבה ירוקה לתחלואה פחותה גם בסרטן הריאות, סרטן העור וסרטן שלפוחית השתן".אינאס כיאל-טרבייה, צילום: יעל צור

דירה (ירוקה) להשכיר

כך או כך, המסקנה מהמחקר היא ברורה – צמחייה ירוקה חשובה בסביבת מגורינו, בין היתר מכיוון שהיא עשויה להפחית את רמת התחלואה בסרטן. דוגמה טובה לתכנון מבני מגורים חדשים שמביא בחשבון את הסביבה הירוקה כחלק מהעיצוב המובנה שלהם היא Bosco Verticale – שני הבניינים המפורסמים בעיר מילאנו שבאיטליה שנראים כמו יער אנכי, אותם תכנן האדריכל סטפאנו בוארי. גם בישראל מתחילים לצוץ מבנים אדריכליים שמתוכננים מראש עם צמחים על הגגות או הכתלים החיצוניים, דוגמת האגף שנוסף ב-2017 לבניין של חברת התוכנה 'Check Point'. ומה עושים בסביבות מגורים קיימות? שותלים צמחייה לצד המבנים הקיימים או עליהם, כמו למשל הקיר הירוק האנכי שהוסיפה מכללת שנקר על בניין המחלקה לעיצוב פנים, או שני הבניינים באוניברסיטת בר-אילן שקירותיהם כוסו בצמחייה

"המחקר שלנו מחזק את הראיות לכך שיש לנו צורך בסביבה ירוקה. לכן, חשוב לקחת זאת בחשבון כשמתכננים בנייה של שכונות חדשות, וכן להוסיף צמחייה בשכונות הבנויות – מכיוון שיש לכך משמעות עבור בריאות הנפש והגוף שלנו״, מסכמת כיאל-טרביה. 



אולי יעניין אותך