המדריך לחופשה סביבתית

טיולים ופנאי
איך אפשר לטייל בעולם מבלי לפגוע בו?

 

הסכם שמים פתוחים, טיסות לואו-קוסט (טיסות חסך, בעברית) ושערי דולר ואירו נמוכים הפכו את האפשרות לטייל בחו"ל לזמינה (ומזמינה) היום יותר מאי פעם. בנוסף, גישה נוחה לשדות התעופה והאפשרות לרכוש כרטיס טיסה ומקומות לינה ללא תיווך של סוכן נסיעות, מקלות על תהליך הרכישה והופכות אותו למהיר, נוח ויעיל. על פי הלמ"ס, בשנת 2018 נשבר שיא במספר הנסיעות של ישראלים לחו"ל: כ-8.5 מיליון נוסעים יצאו לחו"ל בטיסות, מספר שיא המשקף עלייה של 12 אחוז לעומת 2017.

ענף התיירות בעולם צומח במהירות. על פי מחקרים, מספר הנופשים הבינלאומיים גדל כיום בשיעור של 5-3 אחוזים בשנה. לתיירות העולמית השפעה על פליטת גזי החממה וכך גם על שינוי האקלים הגלובלי. תיירים תורמים לשינוי האקלים במספר דרכים – בעיקר בגלל השימוש באמצעי התחבורה בהם נעים ממקום למקום (טיסות ונסיעות ברכבת וברכב) וייצור מוגבר של פסולת.

לפי מחקר שפורסם במאי 2018, שהתבסס על נתונים שנלקחו מ-160 מדינות שונות, טביעת הרגל השנתית של ענף התיירות העולמי עלתה בין השנים 2009 ל-2013 מ-3.9 ל-4.5 מיליארד טונות של פליטות חמצן דן-פחמני. נתון זה גבוה פי ארבעה מהערכות קודמות, ועל פי ההערכות שונות, תעשיית התיירות העולמית אחראית על בין 5 ל-8 אחוזים מסך פליטות גזי החממה הכוללת בעולם. בענף התעופה בלבד, משתמשים בכמות של כ-5 מיליון חביות נפט ליום לשם שינוע המטוסים. בנוסף, נגרמת פגיעה לסביבה הטבעית בעקבות פסולת שמשאירים אחריהם מטיילים בטבע.

pascal meier – unsplash

 

לאור הביקוש העולה לתיירות גלובלית ועם התפשטות המודעות להשפעת האדם על הסביבה, טיול ברחבי העולם הופך לאתגר לתייר שרוצה לצמצם ככל הניתן את השפעתו השלילית על הסביבה: כיצד ניתן לשלב בין אחד מסמלי המותרות של העולם המודרני לבין שמירה על הסביבה? ריכזנו עבורכם 5 דרכים פשוטות באמצעותן תוכלו להמשיך לטייל בעולם בדרך ידידותית לסביבה, פחות מזהמת, ובמינימום מאמץ:

  1. נתקו את מכשירי החשמל בבית לפני הטיסה

צמצום הפגיעה בסביבה מתחיל עוד לפני שיוצאים לדרך. גם אם אתם טסים לסוף-שבוע קצר וגם אם אתם טסים לחופשה מפנקת של שבועיים, ודאו כי מכשירי חשמל בביתכם שאינם חיוניים מנותקים מהחשמל. מכשירי החשמל שבביתנו צורכים כמות לא מבוטלת של חשמל גם כשאינם פועלים כלל. למעשה, כ-15 אחוז מחשבון החשמל שלנו נובע מצריכה שקטה: מכשירים כמו מיקרוגל, מכונת כביסה, תנור, טלוויזיה, ממירים וראוטרים, שאינם פועלים אך נשארים מחוברים לחשמל או אף פועלים במצב המתנה (סטנד ביי). נתקו את המכשירים בבית לפני הטיסה, הימנעו מצריכת חשמל מיותרת וכך גם תוכלו לחסוך כסף בחשבון החשמל הקרוב.

  1. בחרו תחבורה ציבורית או טיול רגלי

לא תמיד אוטובוס או רכבת יכולים לשמש כאמצעי התחבורה העיקרי שלנו בזמן טיול, אך בחירה באחד מהשניים היא בהחלט הדרך ה"ירוקה" ביותר לתייר ולהתנייד למרחקים ארוכים. בדרך זו, תפחיתו בפליטות פחמן נוספות המגיעות מנסיעה פרטית ועל הדרך יתאפשר לכם ליצור אינטראקציה עם מקומיים ותיירים נוספים. אם תבחרו בטיול רגלי תוכלו לבצע את הפעילות הספורטיבית היומית שלכם וכך גם לשמור על הבריאות ולהיחשף לנופים שאינם נגישים לכלי רכב אשר יעשירו את החוויה התיירותית שלכם.

janis oppliger – unsplash

 

  1. אכלו ושתו מקומי

אוכל הוא אחד מהדרכים הטעימות להכיר מקום חדש. רכישת אוכל ושתייה מקומיים פירושם שאיש לא נאלץ להסיע את הסחורה ברחבי העולם וברחבי במדינה רק כדי להביא אותם לצלחת, כלומר פליטת פחמן דו-חמצני פחותה בתהליך הובלת המזון. מעבר לכך, קנייה ואכילה של התוצרת המקומית תומכת בעסקים המקומיים.

  1. קחו איתכם בקבוק מים רב פעמי והביאו אוכל למטוס

היום, אוכל ושתייה אינם כלולים ברבים מכרטיסי הטיסה, במיוחד בטיסות הלואו-קוסט, וניתן לקבלם רק על-ידי רכישתם על המטוס. אם בחרתם בטיסה שכזו, הביאו איתכם אוכל מוכן מהבית ושתייה בבקבוק רב פעמי, שכן האוכל במטוס מוגש ארוז בפלסטיק והשתייה ניתנת בבקבוקים חד פעמיים. כך, גם תחסכו כסף וגם תפחיתו בזיהום ובפסולת.

blake barlow – unsplash

 

  1. בחרו מקומות בעלי תו תקן לקיימות

הנוסע בעל המודעות הסביבתית יכול לבחור במלונות ובסוכנויות הנסיעות שקיבלו תקן קיימות וסביבה. מלון או סוכנות יכולים לקבל תקן קיימות אם הם עומדים במספר קריטריונים. כך, למשל, כדי לעמוד בתקן GSTC – תקן הקיימות הבינלאומי, סוכנות הנסיעות הישראלית פאטרה טורס היתה צריכה לעמוד בקריטריונים מחמירים, שכוללים את השפעות הארגון על הסביבה המקומית, להוכיח ביצוע פעולות לצמצום של זיהום ודלדול משאבים טבעיים ותמיכה בשימור נופים מקומיים ובמגוון ביולוגי.

בעולם, קיימים מספר מלונות עם תקן קיימות. ניתן למצוא את המלון המתאים ביותר לאופי הטיול שלכם באתר Bookdifferent, שמסייע לתיירים לבחור בקלות ובפשטות את מקום הלינה (הסביבתי) שלהם. מקומות אירוח אלה מבטיחים שחותמם על הסביבה יצומצם על ידי פעולות כמו שימוש חכם ויעיל בחשמל (כמו קירור וחימום), צמצום בזבוז מים, בניית המבנה במיקום בו הפגיעה במערכת האקולוגית היא מינימלית, וקידום פעילויות סביבתיות כמו ניקוי חופים או יערות.

"תעשיית התיירות באופן כללי היא תעשייה לא פחות מזהמת מתעשיות אחרות", מספרת ויטה אליאסון, סוקרת מבחני אחריות חברתית, שהעניקה את תו התקן לסוכנות הנסיעות פאטרה טורס. "יש המון פסולת, בזבוז מזון ופליטות גזי חממה שנובעים מהפעילויות השונות של עולם התיירות. יש גם לא מעט צעדים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם זה, בעיקר בתחום המלונאות, ולמזער את הנזק".

"לצערי, אין עדיין מלונות בישראל שלקחו על עצמם לעמוד בתקנים הסביבתיים הבינלאומיים", מוסיפה אליאסון. "יש מלונות שנמצאים בחצי הדרך ושפועלים בדרכים שונות כדי למזער את השפעתם על הסביבה אבל עדיין חסרים להם דברים, כמו ניטורי צריכות חשמל ומים, וקביעת יעדים ברורים. הבעיה היא שמישהו צריך לנהל ולנטר את כל הדבר הזה והמשמעות היא להשקיע משאבים. אין ספק שאלו פעולות שבטווח הקצר, המידי, דורשות השקעה, אבל בטווח הארוך יאפשרו לבעלי המלונות לחסוך כסף על הוצאות שוטפות ולהרוויח מתיירות מסוג חדש".

jenny marvin – unsplash

 

טביעת הרגל הירוקה שלי

ליאת צבי, מומחית לתקשורת קיימות, מיישמת פעולות שמירה על הסביבה בזמן טיול עם המשפחה. "אני מנויה לאתר של החלפת בתים שנקרא "Home Exchange" וכך חוסכת לי ולמשפחתי את מחיר בית מלון – לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה סביבתית", מספרת צבי. "כשגרים בבית ולא במלון, מוותרים גם על ארוחות בוקר מפוארות ומוגזמות, שמייצרות בזבוז מזון ופסולת מיותרת. במקום זה, אנחנו מבשלים בבית אחרי שביקרנו בשוק איכרים מקומי. בבתי מלון פעולות ושירותים מסוימים, שנראים לנו מובנים מאליהם, וכחלק מהשירות עלולים בעצם להזיק בעקיפין או ישירות בסביבה. שימוש יתר בתאורה, בטלוויזיה ובמזגן ושימוש במגבת חדשה כל יום הן פעולות שגורמות בעקיפין לזיהום אוויר מפליטת מזהמים הנוצרים בעקבות שריפת דלק".

"כבר כמה שנים שאנחנו מתכננים את הטיול שלנו לפי בית פנוי שמשפחה במקום אחר בעולם מציעה. קודם אנחנו מוצאים בית ורק אז קובעים טיסה", מוסיפה צבי. "תמיד יש מגוון רחב של מקומות ואפשרויות, היינו בברלין, דבלין, ניו יורק ועוד. מה שנחמד בקהילה הזאת היא שמדובר באנשים עם בתים יפים ושווים. זאת חוויה מאוד כיפית, ככה אנחנו נחשפים למקומיים, מדברים עם השכנים, קונים מהסחורה המקומית, ויוצא לנו להיחשף למקומות אותנטיים".

חוויות לטווח ארוך

לפי מחקרים, צריכת חופשות משמחת אותנו וגורמת לנו לאושר יותר מאשר צריכת חומרית (צריכה של חפצים). הסיבה לכך היא בשל ה"הסתגלות" שלנו לחפצים שרכשנו – האושר שאנו חשים בעקבות הרכישה דוהה ברגע שמתרגלים אל החפץ. חוויות, לעומת זאת, ממשיכות להסב לנו אושר בכל פעם שאנו נזכרים בהן. אין צורך להפסיק ולצאת לחופשות ולהכיר מקומות חדשים, אך צריך להיות מודעים לכך שלכל הטוב הזה יש מחיר והשפעה ולכך שיש דרכים לצמצם את הפגיעה הזאת בסביבה.



אולי יעניין אותך