הצד המכוער של מוצרי הטיפוח

בריאות ומזון |
מחקר חדש שנערך בקליפורניה מגלה שחומרים שנמצאים במוצרי קוסמטיקה יכולים להיות מסוכנים, אבל קל להימנע מהם אם פשוט קוראים את התוויות

מי לא משתמש במוצרי קוסמטיקה? סבונים, דאודורנטים, משחות שיניים, קרמים לגוף ולפנים, מוצרים לשיער ועוד הרבה פריטים שונים ומשונים ממלאים את ארונות חדרי האמבטיה בבתים ואת המדפים בחנויות. בארצות הברית, גברים משתמשים בממוצע בשישה מוצרים קוסמטיים ביום, נשים ב-12 מוצרים ונערות בגיל העשרה מובילות עם ממוצע של שימוש ב-17 מוצרי קוסמטיקה מדי יום.

המוצרים מבטיחים להשיג לנו עור חלק, ריח גוף נעים ושיער מטופח, אבל רבים מהם מכילים חומרים העלולים להזיק לבריאות ולהשפיע על מערכות הורמונליות בגוף. לכן חשוב לדעת לבחור באילו מוצרים להשתמש, ולמען האמת זה ממש לא מסובך.

חלק מהחומרים שבמוצרי הקוסמטיקה המיועדים לשימוש חיצוני חודרים אל תוך הגוף, לכן צריך לדעת מה הם מכילים. צילום: PROEnvios, Flickr
חלק מהחומרים שבמוצרי הקוסמטיקה המיועדים לשימוש חיצוני חודרים אל תוך הגוף, לכן צריך לדעת מה הם מכילים (למוצרים המופיעם בתצלום אין קשר לנושא הכתבה). צילום: PROEnvios, Flickr

מחקר שפורסם באחרונה בכתב העת Environmental Health Perspectives הראה שכל מה שצריך לעשות זה לבחור את המוצרים הקוסמטיים לפי המידע שמופיע על גבי התווית שלהם, וכך לצמצם משמעותית את החשיפה לחומרים בעייתיים.

המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, שנעזרו ב-15 תלמידות תיכון שזכו לקחו חלק פעיל בתכנון המחקר כחלק מפרויקט העצמת נוער. השתתפו בו 100 נערות בנות 18-14 מהעיר סלינאס שבצפון קליפורניה. הנערות התבקשו לוותר על המוצרים הקוסמטיים שבהן הן משתמשות, ולהחליפם למשך שלושה ימים בכאלה שסופקו להם על ידי עורכי המחקר.

המוצרים שנבחרו על ידיהם לא הכילו פתאלטים, פרבנים, BP-3 וטריקלוזן – חומרים שיש להם השפעות בריאותיות שליליות אפשריות, בהן השפעות על הפרשת ההורמונים בגוף, עניין בעייתי בגיל ההתבגרות הנשי, ושחשודים שהם יכולים להקדים את גיל הווסת הראשונה ולהעלות את הסיכון ללקות בסרטן השד.

כל המוצרים החלופיים נבחרו לפי המידע שמופיע על גבי תוויות המוצר ולא לפי בדיקות מעבדה, מפני שהחוקרים רצו להראות שמספיק לבדוק את המידע המסופק לצרכן בשביל להוריד את החשיפה לחומרים המזיקים.

שיפור בשלושה ימים

החוקרים בחרו מוצרים שרשימת המרכיבים שלהם אינה כוללת את השמות triclosan, BP-3 (או oxybenzone) וחומרים עם הסיומת paraben. על פי הנחיות ה-FDA, פתאלטים לא נכללים ברשימות הרכיבים. כדי להימנע ממוצרים המכילים אותם, החוקרים נמנעו מלקחת כל מוצר המכיל בושם, אלא אם כתוב עליו במפורש שאין בו פתאלטים (phthalate-free).

כדי להימנע מקנייה של מוצרים שיש בהם חומרים עלולים להזיק לבריאות, לפעמים כל מה שצריך לעשות זה לקרוא את רשימת הרכיבים. צילום: Cascadian Farm, Flickr
כדי להימנע מקנייה של מוצרים שיש בהם חומרים עלולים להזיק לבריאות, לפעמים כל מה שצריך לעשות זה לקרוא את רשימת הרכיבים. צילום: Cascadian Farm, Flickr

הנחיות ה-FDA בנוגע לפתלאטים נובעות מעמדת הארגון, שלפיה בנקודת הזמן הזו אין עדות מדעית שהשימוש הקוסמטי בהם מסוכן לבריאות. זה למרות פרסומים מהשנים האחרונות על כך שחשיפה לחומרים האלה עלולה להשפיע על מערכות הורמונליות בגוף ואף לגרום בעיות התנהגותיות בילדים.

בתחילת הניסוי לקחו החוקרים דגימות שתן של הנערות, ולאחר שלושה ימים של שימוש במוצרים הקוסמטיים החלופיים נלקחו מהן דגימות שתן שוב. התוצאה הייתה שכבר אחרי שלושה ימים חלה ירידה חדה של 45-27 אחוזים בשיעור החומרים שנבדקו.

שתי מסקנות ברורות עולות מהמחקר: האחת, שלמרות העובדה שהשימוש במוצרים הקוסמטיים הוא חיצוני, חלק מהחומרים המרכיבים אותם נכנסים אל תוך הגוף. השנייה, שבבחירה מושכלת של המוצרים לפי המידע שניתן לצרכן, אפשר להפחית משמעותית את החשיפה לחומרים הבעייתיים האלה.

זהירות מונעת

מחקר זה מצטרף לפרסומים קודמים על החומרים הבעייתיים שנמצאים במוצרי הקוסמטיקה שבהם אנחנו משתמשים. כך, לפני כמה חודשים פרסמנו בזווית כתבה המתארת את נדידתן של כדוריות פלסטיק המצויות בג'לים לניקוי העור ובמשחות שיניים אל ימים ואגמים ומשם במעלה שרשרת המזון, וייתכן שהן מגיעות עד הצלחת שלנו. אמנם תוויות המוצרים הקוסמטיים אינן מציינות שהם מכילים כדוריות, אך פוליאתילן (polyethylene) ופוליפרופילן (polypropylene) ברשימת הרכיבים של המוצר יעידו על נוכחותן.

חומר נוסף שעלול להיות בעייתי ולא נבחן במחקר הוא פוליאתילן גליקול (polyethylene glycol), שנמצא במשחות שיניים ובקרמים לשימוש על גבי העור. אם תהליך הייצור שלו במפעל לא תקין, הוא עלול לכלול 1,4-dioxane שייתכן שהוא מסרטן, מתכות כבדות וחומרים מזיקים אחרים.

הנערות שהשתתפו בניסוי שותפו בתוצאות המחקר. בתגובה לכך, 71 אחוזים מהן הצהירו שיימנעו מקניית מוצרים הכוללים את החומרים שנוכחותם נבדקה. בסופו של דבר, מדובר בצעדים צרכניים פשוטים שיכולים להיות להם השפעה משמעותית על הבריאות שלנו.

 

איך בוחרים מוצרי קוסמטיקה שאינם מזיקים?

הקרן לבריאות וסביבה ממליצה לקרוא את תוויות מוצרי הקוסמטיקה ולא לקנות כאלה שמכילים את הרכיבים הבאים:

  • פורמלדהיד – formaldehyde
  • בישום – fragrances, synthetic musks
  • פרבנים (בוטיל, מתיל, פרופיל, בנזיל) – (parabens (butyl,methyl, propyl, benzyl
  • פטרולטום – petrolatum
  • דיאתיל פתלאט – diethyl phthalate
  • טריקלוזן – triclosan


אולי יעניין אותך