אין שמש? הכביסה תחכה

טכנולוגיה וחדשנות | תשתיות ואנרגיה
מחקר חדש בדק אפשרות לבקש מהציבור לדחות את השימוש במכשירי חשמל לשעות שאינן עמוסות כדי שאפשר יהיה לייצר חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים

ייצור חשמל ממקורות מתחדשים הוא תחום שנמצא בחזית הטכנולוגיה, ולא סתם: יש בו יתרונות סביבתיים מוכחים בהשוואה לחשמל המיוצר מדלקי מאובנים. יש רק בעיה אחת, לא קטנה כל כך – כוחות הטבע אינם יציבים ולכן ייצור החשמל סובל מתנודות שמופיעות בצורה אקראית.

בניגוד להפקת חשמל מסוגי דלק מזהמים, הייצור ממקורות מתחדשים מסתמך על היכולת של הטבע לספק את מקור האנרגיה: בימים שבהם השמים מעוננים ויורד גשם יש פחות שעות חשיפה לשמש ואז הפקה של אנרגיה סולארית אינה יציבה. זה קורה גם כשמסתמכים על רוח או על גלי הים.

בעיית חוסר הרציפות באספקת אנרגיה ממקורות מתחדשים נעשית חמורה ככל שיש גידול בעומסי הביקוש, ונשאלת השאלה אם אפשר בכלל לספק מענה סביבתי ואנרגטי ראוי ממקורות אלה. בעולם מנסים להתמודד עם אתגר חוסר הרציפות באספקת חשמל ממקורות מתחדשים בדרכים רבות ושונות, אך עד כה לא נמצאה הדרך שתאפשר לעבור לייצור מלא של חשמל ממקורות אלה.

אחד הפתרונות שהוצעו הוא ניהול ביקושים, כלומר שינוי באורח החיים של הציבור ושל באופני צריכת החשמל שלו. עבודת הדוקטורט של צבי באום שנערכה במסגרת החוג לניהול משאבי טבע וסביבה של אוניברסיטת חיפה בהנחיית פרופ' אופירה אילון, ד"ר רוסלנה פלטניק וד"ר דוד אלמקיאס, בוחנת איך יגיבו הצרכנים אם יבקשו מהם להסכים להתערבות בניהול הביקושים שמשמעותה ויסות השימוש במוצרי חשמל למיניהם בתרחיש שבו החשמל מיוצר ממקורות מתחדשים.

ממתינים תמורת הנחה

מקורות אנרגיה מתחדשים אינם יציבים ומספיק שיהיה יום מעונן בשביל להאט את ייצור החשמל מאנרגיית שמש. צילום: Jeremy Levine, flickr
מקורות אנרגיה מתחדשים אינם יציבים ומספיק שיהיה יום מעונן בשביל להאט את ייצור החשמל מאנרגיית שמש. צילום: Jeremy Levine, flickr

הסקר שעמד במרכז המחקר כלל שאלות על דפוסי השימוש במכשירי חשמל רלוונטיים, על נכונות הצרכנים להשתתף בתכנית ניהול ביקושים ועל התמורה הכלכלית המצופה עבור רמות שרות שונות. הכוונה הייתה לברר איך הציבור הישראלי יגיב לתכנית כזו, כדי שהרשויות יוכלו לתכנן חדירה מסיבית של חשמל שייצורו מתבסס על מקורות אנרגיה מתחדשים.

הסקר, שבו השתתפו 555 משקי בית ישראלים, בחן את הרגלי הצריכה של הצרכנים הביתיים. השאלה החשובה ביותר בו הייתה אם הם מוכנים להשהות, במידת הצורך, את הפעלת מכשירי החשמל הביתיים שברשותם (לדוגמה מדיחי כלים ומכונות כביסה) שעה אחת עד שש שעות כדי לסייע לייצוב רשת החשמל הניזונה מאנרגיות מתחדשות.

צרכנים שהסכימו להשהיה של משך זמן מסוים התבקשו לציין איזו הנחה בתעריף החשמל הם מצפים לקבל בתמורה לכך. מתוך התשובות האלה הצליחו החוקרים לחשב את אחוז המשתתפים הצפוי בתכנית כזו ולדעת איזה סוג של פיצוי הם מבקשים. לדוגמה, לגבי מדיחי כלים – תמורת הנחה של 30%בתעריף החשמל ענו 73% מהנשאלים שהם יהיו מוכנים להשהיה של שעה אחת, 56% הסכימו להשהיה של עד שלוש שעות ו-23% להשהיה של עד שש שעות.

לדעת החוקרים ממצאי הסקר יכולים לעודד את מקבלי ההחלטות לעשות יותר כדי שהמשק הישראלי יעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות, ובהמשך לפעול לחינוך הציבור לטובת המהלך ולתמיכה בו. פעולה משולבת זו תאפשר ייצור של אנרגיה נקייה יחד עם צריכת חשמל אחראית ומושכלת מצד הציבור.



אולי יעניין אותך