דרווין נותן בראש

טיולים ופנאי
משוגעים על תורת האבולוציה? מתים על המגוון הביולוגי? אז האלבום המוזיקלי הבא הוא בדיוק בשבילכם: Endless Forms Most Beautiful, של להקת המטאל הפינית Nightwish הוא הפסקול המושלם לחגוג איתו את יום דרווין הבינלאומי, שחל ב-12.2

צ'ארלס דרווין, ריצ'רד דוקינס ולהקת מטאל פינית נכנסים לפאב. לא, זאת לא התחלה של בדיחה, אלא "מפגש" שמתרחש באלבום מטאל שחוגג את המדע.

אנשים רבים מקשרים את המטאל עם מעריצים זועפים לבושי-שחורים, שמאזינים לטקסטים קודרים על מוות, מלחמה ואלימות; והאמת היא שהאנשים האלה לא טועים. עם זאת, Nightwish יוצרת משהו אחר בנוף הסוגה: השירים של הלהקה הפינית אומנם לא מוותרים על הזעם המוכר שמאפיין את המטאל, אבל במקביל הם גם עוסקים בתורת האבולוציה וביחסי אדם-סביבה.

קרדיט: Nightwish
השירים של הלהקה הפינית אומנם לא מוותרים על הזעם המוכר שמאפיין את המטאל, אבל במקביל הם גם עוסקים בתורת האבולוציה. קרדיט: Nightwish

אז אם חיפשתם פעילות נחמדה ליום דרווין הבינלאומי שחל ב-12.2, אתם יכולים לערוך היכרות מוזיקלית עם Nightwish: הלהקה, שפעילה כבר כמעט 30 שנה, הוציאה ב-2015 את האלבום Endless Forms Most Beautiful, שמכיל טקסטים מהזן שקשה למצוא במטאל. למשל, שיר על לוסי – לא האחת של הביטלס, אלא שלד האישה הקדמונית שנמצא באתיופיה, וגם על לוקה – האב הקדמון המשותף לכל היצורים החיים. אז, תפעילו את הרמקולים?

מוצא המינים – הגרסה המוזיקלית

Nightwish היא להקת מטאל סימפוני (symphonic metal), סוגה שמשלבת את יסודות המטאל – שירה מחוספסת על רקע מוזיקה כבדה, לרוב גם מהירה למדי, שמבוססת על תופים, בס, גיטרות חשמליות (ויש שיאמרו: פשוט רעש) – יחד עם אלמנטים סימפוניים מהמוזיקה הקלאסית, כמו קלידים, כלי נשיפה, כלי מיתר עדינים ואף שירה נשית אופראית.

שם האלבום, Endless Forms Most Beautiful, הוא ציטוט מהספר מוצא המינים של צ'ארלס דרווין. האלבום מכיל ציטוטים נוספים, שאותם מדקלם הביולוג האבולוציוני והסופר פרופ' ריצ'רד דוקינס. זאת ועוד, אחד השירים באלבום, The Greatest Show on Earth, נקרא על שם ספרו של דוקינס עצמו, שמקריא בו ציטוטים מספר זה וגם מ-Unweaving the Rainbow, ספר נוסף שלו, שעוסק בקשר שבין מדע ואומנויות. אגב, נראה שהקשר בין המדען הבריטי ללהקה לא נגמר בחדר ההקלטות: דוקינס השתתף בהופעה של Nightwish בלונדון ב-2015.

צילום: Fafle7429
צ'ארלס דרווין, ריצ'רד דוקינס ולהקת מטאל פינית נכנסים לפאב. לא, זאת לא בדיחה! רק טעימה מ-Nightwish. צילום: Fafle7429, CC BY-SA 4.0

האלבום המדובר מתאפיין בנוכחות חזקה של קלידים והוא כולל גם תזמורת סימפונית עם מקהלה ומעל ל-50 נגני חמת חלילים, בוזוקי, כלי הקשה מסורתיים ועוד. אם מוזיקה קלאסית מדברת אליכם, אולי תשמחו לגלות שגם קטעים של באך ומלחינים נוספים צצים באלבום הזה. בנוסף, מרבית השירה לאורכו היא נשית, אבל יש בו גם כמה הבלחות של שירה גברית.

מאז השקת האלבום, מדענים חובבי-Nightwish העניקו ל-5 תגליות מדעיות (לפחות) – שמות רשמיים שמוקירים את הלהקה: Tanidromites nightwishorum, סרטן נכחד שנמצא באוסטריה; Alpenglow Rockshelter, אתר פרה-היסטורי בארצות הברית שנקרא על שם השיר Alpenglow – שעוסק ביצורים שהיו פה ושאינם עוד; Sciophila holopaineni, חרק זעיר וחובב-צל שזוהה בלפלנד ושנקרא על שם תואומס הולופאינן, הקלידן וכותב השירים העיקרי של הלהקה, ו-Ophiomitrella floorae, כוכב ים נכחד שנמצא בהולנד ו-Tmesisternus floorjansenae, חיפושית שזוהתה בפפואה גינאה-החדשה – שני גילויים שנקראו על שם פלור ינסן, סולנית הלהקה.

בין הופעות לשמורות טבע

מחויבותה של הלהקה לתחומי המדע והטבע לא נגמרת בתוכן המוזיקלי שלהם: ב-2019 Nightwish חברה לארגון השימור הבינלאומי World Land Trust, ומאז היא מסייעת לו בדרכים שונות ואף הפכה לשגרירתו הרשמית.

אחד המהלכים החשובים שביצעה הלהקה עבור הארגון כלל תרומה שהביאה להקמת שמורת טבע חדשה ברכס סיירה גורדה (Sierra Gorda) שבמקסיקו. גם השמורה הזאת זכתה להיקרא על שם הלהקה, וקיבלה את הכינוי Nightwish Reserve. השמורה החדשה מגנה על יער עננים ממוזג (יער שמתאפיין בעננות ובלחות גבוהה), ועל הצמחים ובעלי החיים שבתוכו: למשל, מינים של פומות ושל יגוארים. בנוסף, בארגון מקווים שמין של סלמנדרה גדולת-רגל (Chiropterotriton magnipes) שהתגלה מחדש בסמוך לשטחה של Nightwish Reserve, אכן ישתקם בזכות השמורה.

מטאליסטים למען הפלנטה

כדי שיהיה לכם למה להאזין גם ביום דרווין 2024 – נספר לכם שהאלבום העוקב של Nightwish, שנקרא Human. :II: Nature., ממשיך את הקו של קודמו ועוסק ביחסים שבין האדם והטבע. האלבום המיוחד הזה תואר על ידי הלהקה כ"מכתב אהבה לכדור הארץ", והוא עוסק באהבה הזאת גם באופן חזותי: עטיפתו לקוחה מצילומים שנערכו במוזיאון הטבע של לונדון, וששימשו את Nightwish גם בקליפים ובהופעות שלה.

כשעוקבים אחרי פעילותה וכשמקשיבים למילות השירים שלה – מתגלה שהלהקה הפינית היא יותר מחבורת מוזיקאים שמנגנת ביחד מול קהל של אלפי אנשים: Nightwish היא פעילה סביבתית, שעושה זאת בדרך שלה. אם "נשאבתם" בצלילי האקטיביזם שלה אולי תשמחו לגלות שמפעם לפעם הלהקה גם קוראת לקהל הרחב לקחת חלק במהלכים ירוקים. למשל, באחד מהקליפים שלה, שבו מדוקלם קטע מהספר Pale Blue Dot של האסטרופיזיקאי קארל סייגן, הלהקה קוראת לתרום להגנה על שמורת סיירה גורדה. ואכן, הקליפ, שזכה למעל מיליון צפיות – הצליח להעלות את כמות התרומות לשמורה.

אם כך, Nightwish היא להקה שמדגימה כיצד תרבות יכולה לעורר שינוי כלשהו בעולם: מטקסטים שעוסקים בנושאים של יחסי אדם וסביבה, ועד לגיוס תרומות – המוזיקאים הפינים מגיעים למאזינים בכל רחבי העולם, ומביאים איתם מסרים שהם "מכתב אהבה לכדור הארץ". ייתכן שהם עונים להגדרה חדשה, שעבורה יש להמציא סוגה מוזיקלית חדשה: Environ-metal – מטאל למען הסביבה.



אולי יעניין אותך