לכבוד: שר האוצר וראש הממשלה

כלכלה וצרכנות |
רגע לפני שמשה כחלון מנכס למשרדו את מינהל התכנון, יצאו 430 אנשי מקצוע נגד המהלך, שעלול לפגוע בבלמים ובאיזונים הקיימים בתחום הבנייה והתשתיות ובשמירה על הטבע

 

ביום רביעי, 29 ביולי, עבר בכנסת חוק חדש, שנועד להסדיר את העברת מינהל התכנון ממשרד הפנים אל משרד האוצר. נושא זה, כזכור, עמד במרכז המשא ומתן הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר משה כחלון, שמבקש לערוך רפורמה בתחום התכנון בישראל ולשם כך זקוק לשליטה מלאה על סמכויות התכנון והביצוע.

יום לפני הדיון בוועדה על אישור החוק ויומיים לפני ההצבעה על החוק, שלחו 430 אנשי מקצוע, מחקר ואקדמיה מתחומי מדע שונים, מתכננים, אדריכלים, מהנדסים וחוקרי סביבה מכתב פתוח לראש הממשלה ולשר האוצר ובו הביעו את דאגותיהם מהמהלך הדרמטי הצפוי. "החשש שלנו היה שהאוצר רוצה לרכז את כל הכוח אצלו כדי לנסות ולפתור את נושא הדיור. מהלך כזה הוא בעייתי מאוד משום שהוא לא משאיר מקום לאיזונים ולבלמים הדרושים בתחום התכנון", אומר ד"ר ערן ברוקוביץ', שריכז את הפנייה של המומחים, במסגרת פעילותו כנציג האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה בפורום לדמוקרטיה בתכנון. "אפשר לראות את הכיוון של הממשלה הקודמת ביצירת ועדות העוקפות את מערכת התכנון הרגילה כמו הותמ"ל והוד"ל ואת ההצעה לחוק הפרויקטים הלאומיים -צעדים שאינם משאירים שיקול דעת לנציגי משרדי הממשלה ושאינם נותנים במה להתנגדויות הציבור ולנציגיו".

"תכנון טוב צריך לקחת בחשבון הרבה מאוד שיקולים – סביבה, חברה, תחבורה, תשתיות, דמוגרפיה, ועוד – ולכן יש צורך בדיון מקצועי וציבורי לפני שמקבלים החלטות כל כך חשובות", מוסיף ברוקוביץ'. "יש לנו תחושה שבאוצר רוצים ללכת על פתרון מהיר ולא על פתרון חכם. כך, למשל, רוב המומחים לתכנון ערים מדברים היום על הצורך בהתחדשות עירונית ולא על בניה באזורים פתוחים, שזה הכיוון שאליו מובילה הממשלה, אבל כנראה שהרבה יותר קל ליישר הר או לייבש נחל מאשר לפתור חסמים ביורוקרטיים ברשויות המקומיות ובוועדות המחוזיות של משרד הפנים".

מכתב 3

 

בעקבות החששות של אנשי המקצוע, הם בחרו להתכנס כדי לדון בהשלכות האפשריות השונות של העברת סמכויות התכנון למשרד האוצר. המסקנה היתה שיש צורך להתנגד למהלך כזה. "אנחנו מציעים לקיים דיון רציני ומקצועי כדי לשפר את הליך התכנון בישראל", אומר ברוקוביץ'. "אי אפשר לקחת מהציבור את הזכות שלו להשמיע את דעתו, להתנגד להחלטות שהתקבלו ולקחת חלק בתהליך החשוב כל כך הזה".

כאמור, שינוי חוק הבנייה שיזם האוצר אמנם עבר השבוע, אך בעקבות פעילות הפורום (שזכתה לחשיפה תקשורתית נאה), נערכו בו כמה שינויים קטנים וחשובים: העברת הדיון בחוק מוועדת הכנסת לוועדה להתחדשות עירונית, המתאימה יותר לדיון מקצועי שכזה; החלטה שהחוק יוגדר כהוראת שעה לחמש שנים בלבד; הוספת נציגי ציבור ונציגי רשויות מקומיות בוועדות התכנון, על פי מפתח של נציג שכזה על כל נציג ממשלה שהוסף תחת שינוי החוק.

בנוסף למכתב המחאה, הפורום גם הוציא מסמך ובו מוצע פתרון חלופי לבעיית הדיור. "הפורום מתכוון להמשיך ולעקוב אחרי התהליך הזה", מסכם ברוקוביץ'. "התכנון משפיע על החיים של כל האזרחים במדינה ולכן הוא חייב להיות בידיים הכי מתאימות ומקצועיות שאפשר, בתוך מערכת המאפשרת איזונים ובלמים ושמירה על זכות הציבור להבעת דעה".

 

 

 

 



אולי יעניין אותך