שתפו‬        

ד"ר נטע ליפמן

יותר מדי מתנות?

האמריקאי הממוצע ישקיע השנה 886 דולר במתנות חג המולד. למחיר הזה צריך להוסיף את הפגיעה הסביבתית והאקלימית שיוצרת קדחת הקניות השנתית, אבל עם קצת יצירתיות אפשר למצוא פתרון צרכני מקיים וערכי הרבה יותר
24 בדצמבר 2021



השבוע נרשם המספר הגבוה ביותר של נדבקים בקורונה בניו יורק סיטי מאז תחילת המגפה במרץ 2020. העיר, שהיתה סגורה תקופה ארוכה ונפתחה טיפין טיפין רק לפני כמה חודשים, חווה כעת את הגל החריף ביותר מאז הגיח לחיינו COVID19 ושינה סדרי עולם.

משהו אחד נשאר איתן חרף כל תנודות הקורונה: ההכנות לקראת חגיגות חג המולד בסוף השבוע הקרוב. האמריקאים, באופן מסורתי, מציינים את הולדתו של ישו בחגיגת מתנות אחת ענקית, כיאה ליום הולדת, כולם נותנים מתנות לכולם וכבר שבועות ארוכים קשה למצוא מישהו שלא עסוק ברכישות אינטנסיביות של מתנות לכל מי שהוא מכיר, הכיר, רצה להכיר או שבקרוב אולי יכיר טוב יותר.

חוב כספי בגלל מתנות לחג

כמה אינטנסיבית? לפי הערכות, בעונת החגים הזאת האמריקאים מתכננים להוציא יותר כסף על מתנות חג המולד מאשר עשו ב-20 השנים האחרונות – 886 דולר בממוצע לאמריקאי בוגר. הורים אמריקאים מתכננים להוציא בממוצע 276 דולר לילד במתנות לחג השנה.

על פי תחזיות מאסטרקארד, מכירות החגים ב-2021 יהיו גבוהות ב-7.4 אחוזים בהשוואה לשנת 2020. דלויט צופה עלייה דומה (9-7 אחוזים). אם לא די בכך, 41 אחוז מהאמריקאים מוכנים לקחת על עצמם חובות כספיים עקב קניות מתנות.

המספרים הגדולים האלו מייצגים בזבוז מיותר לגמרי: 15.2 מיליארד דולר הוא הסכום המוערך של מתנות "לא רצויות". כן, אלו שקיבלתם ולא תשתמשו בהם לעולם, ממשפחת הפמוטים מבדיל בצבע זרחני שמעולם לא רציתם ומישהו חשב שזה בדיוק מה שחסר לכם על הוויטרינה (שלא קיימת). נתונים סטטיסטיים של הוצאות חג המולד מראים אגב שבגדים וחפצי בית הם המתנות הכי פחות רצויות, עם 43 אחוז ו-20 אחוז, בהתאמה.

christmas shopping, christmas presents, christmas
הורים אמריקאים מתכננים להוציא בממוצע 276 דולר לילד במתנות לחג השנה. Photo by JillWellington on Pixabay

למרות החשש מהקורונה, החנויות בניו יורק עמוסות בימים האחרונים בצורה צפופה ומלחיצה בקונים. העיר כולה התגנדרה והתפרכסה כדי לקרוא לעוברים ולשבים להיכנס פנימה לחנויות ו"לסיים את מטלת הקניות לחג" במקום אחד סגור, מחומם ונעים. השדרה החמישית, למשל, נשזרה במיצגי אורות נוצצים וחנויות הראווה התחפשו לעטיפות מתנה גדולות ונוצצות, הכול כדי לגרום לצרכנים הפוטנציאליים להיכנס ולרכוש עוד ועוד מתנות.

מדובר במשימה תובענית. פגשתי השבוע חברה טובה, שלקחה יום חופש ייעודי מהעבודה על מנת להשלים את מלאכת קניית המתנות לחג. היא היתה עייפה ורצוצה אחרי שעמדה בתורים ארוכים, הסתובבה בין אגפי מתנות חדשים שצצו בכל פינה וניסתה לא לשכוח אף קרוב משפחה או נותן שירות שבני הבית נהנים מחברתו. כל זאת, חרף הקור, תחלואת הקורונה העולה ושנתיים לא פשוטות של שוק עבודה לא יציב וצמצום מקסימלי של אירועים חברתיים. מדובר ללא ספק במנהג יפה, אבל קשה להתעלם מטביעת הרגל הסביבתית השלילית שלו, שכוללת בזבוז משאבים עצום, פליטת גזי חממה מוגברת בשלב הייצור, השינוע והטיפול בפסולת ועוד שלל פגיעות סביבתיות.

"אין מה לעשות", היא אמרה לי כמי שמשלימה בכניעות עם גורלה. "זה הנוהל בחג. כולם נותנים לכולם מתנות. אני מנסה להימנע תמיד מקניות של הרגע האחרון, אוספת מתנות במהלך השנה ושומרת אותן ב'ארון מתנות', אבל תמיד בסוף יש את הלחץ של החגים שמכניס אותי לטרפת של קניות".

"המתנה המקיימת ביותר בעולם"

לפי כמה סקרים שערכו גופי ענק שעוסקים במגמות שינוי צרכנות, שיקולי סביבה וקיימות נהפכו בשנה וחצי האחרונות לחשובים יותר עבור הצרכן. כלומר, הצרכנים רוצים להמשיך לקנות, אבל גם רוצים לעשות זאת באופן שלא ירמוס את כדור הארץ.

shallow focus photography of paper bags
הצרכנים רוצים להמשיך לקנות, אבל גם רוצים לעשות זאת באופן שלא ירמוס את כדור הארץ. Photo by freestocks on Unsplash

אז לטובת החברה ולטובת 15.2 מיליארד דולרים של מתנות לא רצויות שפחות או יותר הולכות לפח, הנה הצעה לכמה מתנות שיעשו לא רק טוב לנותן ולמקבל אלא גם לסביבה. זה כמובן נכון לכל מועד ואירוע, לא רק לחג המולד:

מתנה למען האקלים: Climeworks AG היא הבעלים של המתקן הגדול בעולם ללכידת פחמן באוויר. המתקן, הממוקם באיסלנד, מכיל עשרות מכונות ששואבות אוויר ומסננות ממנו פחמן דו-חמצני, כך שניתן יהיה לאחסן אותו לצמיתות מתחת לאדמה ולמנוע ממנו להגיע לאטמוספרה ולזרז שם את התחממות כדור הארץ. תמורת 85 אירו (כ-96 דולר), Climeworks תסיר ותשמור 85 קילוגרם של פחמו דו-חמצני מהאטמוספרה. בתמורה, יישלח אליך בדוא"ל שובר מתנה לשלוח ליקירך, שיעזור להם להפיג את אשמתם על טיסה ברחבי הארץ, אכילת בשר או פעילויות אחרות עתירות פחמן שהם מתכננים לעסוק בהן במהלך החגים. החברה מכנה את השירות הזה בתואר "המתנה המקיימת ביותר בעולם".

חוויה במקום מוצר: אופציה שהופכת פופולארית בקרב מעניקי המתנות הוא קורס או סדנא או הופעה שתחליף את החפץ הפיזי בחוויה. חוויה כזאת תייצר מזכרת נהדרת לאורך שנים במקום עומס בארון. מנוי לקולנוע או למוזיאון, סופ"ש רוחני, סדנאות יצירה או בישול או פיסול, חוג קראטה או אפילו תשלום מראש לשירותי בייביסיטר שיבטיח לכם לצאת ערב אחד ולהנות מזוגיות שקטה ומהנה – אלה הם רק חלק מהרעיונות שאפשר לתת לכל אחד ובכל גיל. כשזה מגיע עם כרטיס ברכה נחמד ומדייק את הצורך של הנמען, אין כמעט שום סיכוי שהמתנה הזאת תיכלל ברשימת ה"מתנות המיותרות". אם תשלבו את המתנה גם ברכישה מעסק קטן ומקומי הצלחתם פעמיים: גם לתרום לקהילה וגם לחבר את החברים והמשפחה לנעשה בסביבתם הקרובה.

מוצרים יד שנייה: מתנות יד שנייה יכולות להתפרש לעיתים בצורה מורכבת כיוון שרבים מרגישים שרק פריטים חדשים נושאים את הבשורה של רוח נדיבה, בעוד שמתנה יד שנייה עשויה להיתפס כקמצנית. אבל למעשה, קניית מתנות יד שנייה היא לא רק דרך לחסוך כסף, אלא דרך לצמצם את כל צריכת המוצרים המיותרים. כאשר בכל בית אמריקאי ממוצע יש כ-300,000 חפצים, האופציה של נתינת מוצר שכבר נצרך בעבר, אבל נשמר במצב טוב, היא בהחלט בעלת ערך. למעשה, שוק  הרכישות של "יד שנייה" השנה צפוי לעבור את רף ה-65 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים בתעשייה. על פי סקר של Mercari Inc, אתר מסחר אלקטרוני, שלושה מכל ארבעה אנשים שנשאלו אמרו שהם צפויים לקנות לפחות פריט יד שנייה אחד בעונת החגים.

person walking inside building near glass
על פי סקר של Mercari Inc, אתר מסחר אלקטרוני, שלושה מכל ארבעה אנשים שנשאלו אמרו שהם צפויים לקנות לפחות פריט יד שנייה אחד בעונת החגים. Photo by Heidi Fin on Unsplash

לא רק הזמינות של הפלטפורמות הדיגיטליות והמניעים של הצרכנים השתנו – מכירת חפצים יד שנייה הפכה להכרח פיננסי בזמן הקורונה עבור רבים. ואכן, סקר של eBay הראה שכמעט שלושה רבעים מהמשיבים ברחבי ארה"ב, בריטניה, קנדה, גרמניה וצרפת החלו למכור סחורות בבעלות מוקדמת בשנה שעברה כזרם הכנסה נוסף. 14 אחוז אמרו שהם עשו זאת אחרי שאיבדו את מקום עבודתם. כך, שגם במקרה הזה, אם החלטתם לרכוש מתנה מחנות יד שנייה, יש סיכוי שלא רק עזרתם לסביבה, אלא גם לקהילה המקומית.

רכישה של מוצרים ידידותיים לסביבה: אם בכל זאת אתם רוצים לתת מתנה חדשה וחומרית, יש אתרים שונים, כמו EarthHero, לדוגמה, שמציעים לרוכשים שלל מתנות מחומרים ממוחזרים מתוצרת מקומית שלא חצתה ימים ויבשות עד שהגיעה ליעדה בארה"ב. האתר מציע מוצרים מכ-250 מותגים שונים שממצבים עצמם כמותגים בני-קיימא, תוך אפשרות של הרוכשים לעקוב אחר טביעת הרגל הפחמנית של המוצרים הנרכשים.

קצת יותר מחשבה יצירתית

תכל'ס, לתת ולקבל מתנות זה תמיד כיף. אבל ההנאה האמיתית היא בייחוד בידיעה שמישהו חשב עלינו והשקיע בבחירה המתאימה של הדבר האחד והמיוחד שישמח אותנו. זה יכול בקלות רבה גם לבוא לצד הדאגה לכדור הארץ והרצון להימנע מבזבוז מיותר של משאבים. זה דורש רק קצת יותר מחשבה יצירתית, אבל בהיצע העשיר שקיים היום זה לא פחות קל מאשר מלקנות עוד סוודר ירוק עם פתיתי שלג לבנבנים שלעולם לא יראה אור יום.


בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב- The Marker

שתפו‬        


הירשמו לניוזלטר שלנו

עקבו אחרי זווית